Semper smoothies og grøntsagsmos - baby 6 måneder

20. maj 2017

Alder:
6 mdr.

Semper smoothies og grøntsagsmos - baby 6 måneder

Kære Helen.

Tak for en skøn brevkasse med mange gode råd.

Vi har en dreng på 6 1/2 måned, som elsker smoothies fra Semper.

Vores program for dagen ser sådan her ud:

Tidlig morgen: amning og sove videre

8.00: havregrød med lidt Semper smoothie (frugt eller yoghurt) ved siden af. Vand af kop.

Amning

Formiddagslur

Cirka 11.00: meget lidt grøntsagsmos (altid blandet med MME så det ikke er for tykt) med vand af kop. Smoothie med frugt (Semper).

Amning

Middagslur

Amning

Cirka 16: frugt-smoothie og vand af kop

Amning

Eftermiddagslur

Cirka 18: Meget lidt grøntsagsmos (altid blandet med MME så det ikke er for tykt) med vand af kop. Smoothie med frugt.

I seng imellem 21 og 23.

Er det usundt for vores dreng at få smoothies fra Semper hver dag?? De er jo lette at give ham, og ...

Annonce

... der står at de ikke er tilsat sukker og at de indeholder 100 % frugt/yoghurt. Men er alligevel i tvivl om det er bedre at give ham noget andet? Dog er han gladest for disse smoothies, da han ikke kan spise andet end den konsistens. Og dette bringer mig det til andet spørgsmål:

På alle dine tidligere svar skriver du, at babyer på 6 måneder skal have rugbrødshapser hver dag og frugt i hånden. Vores dreng elsker at blive ammet og få grøntsagsmos (blandet op i MME så det ikke er for tykt). Prøver vi at give ham andet, for eksempel frugtstykker, kan han slet ikke synke det. Rugbrødshapser er han SLET ikke klar til.
Det er helt tydeligt at han slet ikke er klar til andre konsistenser. Er dette okay? Vi er meget bange for at han får maden galt i halsen, hvilket han også gør hvis vi giver ham andet end tynd mos eller smoothie.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre